Ahad, 20 Januari 2008

jiwa ini....

Pasrah.
Itu sahaja yang dapat aku lafazkan di tika ini.
Sememangnya itulah yang aku rasakan di saat ini.
Perasaan bercelaru.
Jiwa bergelora.
Minda berkecamuk.
Emosi tidak menentu.
Argghh!!!!
Aku mesti lupakan segala ini.
Bukan lupakan terus tetapi kurang mengingati dirinya.
Agak bodoh diriku ini.
Kenapa perlu meratapi perpisahan yang terjadi?
Sedangkan si dia tengah berbahagia saat ini disamping insan yang dicintainya.
Biar ku rawat segaris luka ini
Agar bisa ia sembuh.
Hanya parut yang tidak berdarah.
Sebagai tugu ingatan.
Apa yang telah berlaku bisa mematangkan aku.
Aku perlu terus memandang ke hadapan.
Dan sesekali memandang ke belakang agar menjadi kenangan kepada diriku.
Dan sebagai iktibar di masa hadapan.
Hidup perlu diteruskan.
Setiap berlaku pasti ada hikmahnya.
Itu yang perlu aku dijadikan pegangan hidupku buat masa ini.
Agar aku tidak terus hanyut dibuai arus kehidupan.
Dan juga tidak jauh tersasar dari landasan yang benar.
Teringat kata-kata seorang temanku.
Kita memang kena jumpa orang yang salah baru jumpa yang betul.
Kesahihan kata-kata itu tidak dapatlah kupastikan.
Bukakan kotak mindamu. Bukakan mata hatimu.
Bisik hati kecil ku
Seolah-olah menyedarkan aku dari lamunan yang panjang.
Aku perlu bangkit.
Bangkit dari kesuraman hidup.
Perlu kembali bersemangat sepertui biasa.
Meneruskan hidup seperti sediakala.
Tiada gunanya untuk terus menyalahkan diri sendiri
Yang berlaku kan tetap berlaku....

Tiada ulasan: