Sabtu, 5 Januari 2008

bile aku merapu!

Semenjak balik... aku terlalu sibuk... sekejap ke hulu... sekejap ke hilir. Keluar umah dah lak subuh buta.... balik umah lak.... bulan terang benderang. Dah puas kena bebel ngan ummi.... dah puas kena ceramah ngan babah.... dah jenuh kakak2 dan abang ku bising... aku wat bodoh jer.... bukan aku x dengar.... bukan aku sajer..... tapi aku mahu lari dr kenal soal siasat..... aku x mahu ummi tahu ape yg bermain dalam hati.... aku x mahu babah berkeluh kesah.... aku x mahu kakak2 & abgku merenung sayu...... tolonglah.... aku x mahu bebankan mereka...... cukuplah mase yg lama utk aku bangkit..... cukuplah. Aku harus bangun..... "Bangkitlah wahai diriku..... bangkitlah. Bangunlah... wahai nyawaku bangunlah....hadapi akan realiti..... usah lena lagi.... celiklah mata hatimu utk pandang ke hadapan dan teruskan perjalanan hidupmu yang panjang......
Aaahhh.... memang senang utk berkata2..... mudah utk meluahkan bicara..... namun bile merenung ke dalam jasad diri yang kerdil ini..... makan terserlahlah jiwa yg rapuh.... jiwa yg lemah... jiwa yg kosong. Bukan tidak diintai.... bukan tidak diintip..... bukan tidak ditanye... bukan tidak disapa..... tapi!!!!!!!!!...... hati ini masih degil. hati ini masih bisu.... hati masih tertutup..... malah semakin rapat.
Demi menutup hati yg cacat ini... aku perlu lari..... aku perlu sembunyi... agar ia tertutup rapi.... agar ia bisa kurawati...... supaya ia sembuh dr luka yang dalam ini.
Cemuhan, sindiran, ejekkan dan kutukkan menjadi halwa telinga..... kekadang sakit gak mendengarnyer... namun aku bisa terima. Aah!!! biarlah mereka.... aku x peduli. aku pekakan telinga saje. Selagi aku mampu bersabar.... aku biarkan saje.... katelah ape yang hendak di kate.... aku terima. kerana ia x jadi kudis pun.
Namun.... hati ini terkadang menangis gak.... kerana hati ini dipunyai oleh insan yang biase.... yg tahu rasa sakit, yg tahu rasa perit.... yg tahu rasa tercalar. hakikat nyer mmg begitu. hati insan yang lemah.... insan yg kerdil........ yg byk kekurangan dlm diri. Walau byk yg ingin ku tulis.... namun x mampu tanganku ini melarikan pena. cukuplah luahan sekadar ini..... agar kurang rase sesak di dada.......Semoga ALLAH mempermudahkan urusanku di hari-hari yg mendatang..... AMIN....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mawar,
Sesuatu yg pernah singgah dihati, mmg sukar dilepaskan biarpun masa dtg dan berlalu..
Namun, berilah ruang waktu yg tinggal ini..utk yg hak dan mgkin ruang yg ada dpt menyembuhkan sedikit luka..atau membantu semngt yg baru...
Yg pasti,yg pergi tak mgkin kembali..dan teruskan kehidupan ini dgn kenangannya...
Jika hati masih ada ruang, selitkan sedikit cinta itu utk yg bertanya,utk yg menyapa,utk yg mengintai dan mengintip..jgn biarkan hatimu terus membisu,tertutup lalu..mungkin disitu ada pelangi indah buatmu..
Sahabatmu BualanBiru.